ara
جامعة الموصل
اداب الرافدین
0378-2867
2664-2506
1977-08-01
7
8
7
40
10.33899/radab.1977.166270
166270
Research Paper
الملامح العامة للمطامع الاستعماریة فی الخلیج العربی بین القرنیین السادس عشر والعشرین
General features of colonial ambitions in the Arabian Gulf between the sixteenth and twentieth centuries
توفیق الیوزبکی
1
قسم التاریخ / کلیة الاداب / جامعة الموصل
ان المتتبع لتاریخ العرب الحدیث والمعاصر یرى أن ما شهدته الأمة العربیة من تجزئة واحتلال یعود لما للوطن العربی من موقع ستراتیجی مهم جعله یتحکم ویشرف على معظم طرق المواصلات العالمیة الرئیسة و أهم ممراته المائیة وما احتوته أرضه من خیرات وثروات هائلة جعلته حلم الطامعین وعرضته لغزو مستمر .
Those who follow the modern and contemporary history of the Arabs see that what the Arab nation has witnessed in terms of fragmentation and occupation is due to the important strategic position of the Arab nation that made it control and oversee most of the main global transportation routes, its most important waterways, and what its land contained in terms of wealth and enormous wealth that made it the dream of the greedy and exposed it to continuous invasion.
https://radab.mosuljournals.com/article_166270_8f08b08d46b902062030fbdc052141cc.pdf
الخلیج العربی
الاطماع
الموقع الجغرافی
التجارة العربیة
The Arabian Gulf
ambitions
geographical location
Arab trade
ara
جامعة الموصل
اداب الرافدین
0378-2867
2664-2506
1977-08-01
7
8
41
81
10.33899/radab.1977.166275
166275
Research Paper
الجانب الاداری فی مملکة نور الدین محمود 541-569 هـ / 1146-1173 م
The administrative aspect in the kingdom of Nur al-Din Mahmud 541-569 AH / 1146-1173 CE
عماد خلیل خلیل
1
قسم التاریخ / کلیة الاداب / جامعة الموصل
بدأ نور الدین محمود بن عماد الدین زنکی حکمه عام /541هـ - 1146م لامارة محدودة لاتتجاوز مدینة حلب الا قلیلا : وتوفی ( عام569هـ - ۱۱۷۳م ) و هو یحکم دولة تمتد من حدود بلاد فارس حتى صحراء لیبیا. و من جبال الأناضول حتى النوبة والیمن .............. لیس هذا فحسب بل انه انشا دولته هذه وسط تحدیات الغزاة الصلیبیین الذین انزرعوا فی قلب المنطقة (فی الجزیرة الفراتیه و الشام وفلسطین) : وکانوا لا یزالون - حتى ذلک الحین - یملکون قوتهم وحیویتهم وقدرتهم على الامتداد . لقد نفذ الرجل سلسلة من الانتصارات العسکریة والسیاسیة ضد الصلیبیین . وعزز بذلک المنجزات السابقة التی حققها قادة سابقون فی مراحل (البدایات) : مودود بن التونتکین (502 -507هـ ) = (۱۱۰۸ - ۱۱۱۳م) آق سنقر البرسقی (518 -521هـ) = (1124-1127م) : من ولاة السلاجقة فی الموصل : سقمان بن آرتق (491-498هـ) = (1097-1104م) ایلغازی بن ارتق (513 -518هـ)=(۱۱۱۹ - ۱۱۲۲م) بلک بن بهرام (516-516هـ) = (1122-1124م) من اراتقة دیار بکر عماد الدین زنکی (521-541هـ)= (۱۱۲۷ - 1146م) مؤسسی اتابکیة الموصل وحلب ، وفتح الطریق لظهور القیادات التی قامت بعملیة التصفیة النهائیة للوجود الصلیبی : الناصر صلاح الدین و الظاهر بیبر س و آل قلاوون. فهو من ثم - بعد حلقة الوصل الخطیرة فی تاریخ الصراع ضد الصلیبیین ، ومن هنا کسب نور الدین اهمیته فی میدان البحث التاریخی حیث توالت الأبحاث عن دوره هذا بینما بقیت الجوانب الاخرى : الاداریة والاجتماعیة والاقتصادیة والثقافیة ، والتی لاتقل أهمیة عن سابقتها بقیت لاتحظى الا بقدر قلیل من الاهتمام. ولیس هذا البحث سوى محاولة : قد تعقبها محاولات : لدراسة الجوانب الاخرى فی دولة نور الدین هذه . بدأتها بتحلیل للظروف التی تشکل فیها الجهاز الإداری للدولة والمجالات الذین شغلوا أهم مناصبه أعقب ذلک عرض مقارن لوظائف هذا الجهاز ومؤسساته الرئیسیة ، وجاء المقطع الذی یلیه لکی یعالج ( الفضاء ) کمؤسسة تمتعت باستقلال کبیر وصلاحیات واسعة ویعرض الاهم الرجالات الذین شغلوه ، وخلصت - أخیرة - لعرض الملامح الاساسیة الادارة نور الدین تلک . . .
Nur al-Din Mahmud bin Imad al-Din Zangi began his rule in 541 AH - 1146 CE for a limited emirate that did not go beyond the city of Aleppo except for a little: and he died (in 569 AH - 1112 CE), and he ruled a state extending from the borders of Persia to the desert of Libya. And from the Anatolian Mountains to Nubia and Yemen .............. Not only that, but he established this state in the midst of the challenges of the Crusader invaders who were planted in the heart of the region (in the Euphrates, the Levant and Palestine): and they were still - until then - possessing their strength, vitality and ability to expand. The man carried out a series of military and political victories against the Crusaders. And this reinforced the previous achievements made by previous leaders in the stages of (the beginnings): Mawdud bin Al-Tontakin (502 - 507 AH) = (11109 - 1112 AD) Aaq Sanqur al-Barasqi (518-521 AH) = (1124-1127 AD): From the Seljuk governors in Mosul: Suqman Bin Artq (491-498 A.H.) = (1097-1104 A.D.) El-Ghazi Bin Artq (513-518 A.H.) = (1112--1112 A.D.) Belk Ibn Bahram (516-516 A.H.) = (1122-1124 A.D.) from Aratqa Diyar Bakr Imad Al-Din Zanki (521 A.D.) -541 AH) = (1112 - 1146 AD), the founders of the Atabkiyya of Mosul and Aleppo, and opened the way for the emergence of the leaderships that carried out the final liquidation of the Crusader presence: Al-Nasir Salah al-Din, Al-Zahir Pepper S., and Al Qalawun. It is then - after the dangerous link in the history of the struggle against the Crusaders, and from here Nur al-Din gained his importance in the field of historical research, as the research on this role continued, while the other aspects remained: administrative, social, economic and cultural, which was no less important than its predecessor, which remained to be only a little Of attention. This research is only an attempt: it may be followed by attempts: to study aspects The other in this country of Nur al-Din. I began with an analysis of the conditions in which the state’s administrative apparatus was formed and the areas who occupied its most important positions, followed by a comparative presentation of the functions of this apparatus and its main institutions, and the following section came to treat (the space) as an institution that enjoyed great independence and wide powers and presented the most important men who occupied it, and concluded - lastly - to present The main features of the administration are Noureddine. . .
https://radab.mosuljournals.com/article_166275_f1b6ba09a9117c519be8f239f21ac237.pdf
الغزاة الصلیبین
الجزیرة الفراتیة
ولاة السلاجقة
اتابکیة الموصل
Crusader invaders
Euphrates island
Seljuk rulers
Atabakia of Mosul
ara
جامعة الموصل
اداب الرافدین
0378-2867
2664-2506
1977-08-01
7
8
83
107
10.33899/radab.1977.166282
166282
Research Paper
الرای العام العراقی واتفاقیة 1930 : دوره واثره على سیر الاتفاقیات
Iraqi Public Opinion and the 1930 Agreement: Its Role and Impact on the Agreement
کاظم النعمة
1
کلیة الاداب / جامعة الموصل
لقد کانت اتفاقیة ۱۹۳۰ خاتمة لسلسة من المعاهدات والاتفاقیات المعقودة بین النظام الملکی و بریطانیا والتی مارست عن طریقها السلطات البریطانیة سیاستها الاستعماریة فی العراق من خلف ستار من الشرعیة الدولیة التی أقرتها عصبة الأمم باسم الانتداب . وقد کتب وبحث الکثیرون فی جوانب متعددة من تطور العراق منذ الحرب العالمیة الأولى وحتى الاستقلال فی ۱۹۳۲. ولکن مازالت قضیة الرای العام العراقی تفتقر إلى بحث تحلیلی فی اطارها العام والمحدد ، وسأحاول فی هذا البحث دراسة تطور الرأی العام العراقی خلال الانتداب من اجل تقییم دوره و اثره فی سیر المفاوضات التی جرت بین الجانبین العراقی والبریطانی خلال اشهر معدودات . ولیس التعرض إلى مواقف ارکان و مواطن الرأی العام بعدما تم عقد الاتفاقیة مجدیا ولذلک ستکون منهجیة البحث الاستعانة بأسالیب دراسة العلوم السیاسیة ، وبعیدة نوعا ما عن الطریقة التقلیدیة للدراسة التاریخیة . وتحدید المفاهیم یصبح فی هذه الحالة ضرورة ملحة . فالرأی العام - فی احسن حالاته - هو ماذهب الیه جیمس برایس على انه الاراء الذی تمارسه مجموعة من المواطنین لها اراؤها الاقتصادیة والسیاسیة والاجتماعیة والثقافیة والدینیة والتی تعرب عنها بتأییدها او معارضتها لفکرة او سیاسة تتبناها أو تسعى لتنفیذها الفئاات الحاکمة . ویمیز برایس ثلاث فرق فی الرأی العام أولئک الذین یعنون جدیا بالشؤون العامة وهم السیاسیون ورجال السلطة التشریعیة والصحفیون و اساتذة المؤسسات العلمیة والموظفون ، وعلى الرغم من قلة عددهم فانهم فی واقع الأمر یشکلون مجموعة تصنع الرأی . وهناک فریق ثان یکون له رایة عن طریق وسائط الاتصالات السیاسیة و الاجتماعیة والاعلامیة ، واخیرا هناک من یتبع الرأی السائد فی ساحة الشؤون العامة .
The 1990 Agreement was the conclusion of a series of treaties and agreements concluded between the monarchy and Britain through which the British authorities exercised their colonial policy in Iraq from behind the veil of international legitimacy approved by the League of Nations in the name of the mandate. Many have written and researched various aspects of the development of Iraq from the First World War until independence in the 17th. However, the issue of Iraqi public opinion still lacks analytical research in its general and specific framework, and I will attempt in this research to study the development of Iraqi public opinion during the mandate in order to assess its role and impact on the progress of the negotiations that took place between the Iraqi and British sides during a few months. Exposing to the positions of the pillars and citizens of public opinion after the agreement was concluded is not feasible. Therefore, the methodology of research will be using political science study methods, and somewhat far from the traditional method of historical study. Defining the concepts becomes in this case an urgent necessity. Public opinion - at its best - is what James Price argued as the opinions practiced by a group of citizens with their own economic, political, social, cultural and religious opinions, which they express by supporting or opposing an idea or policy that the ruling factions adopt or seek to implement. Prause distinguishes three groups in public opinion, those who seriously deal with public affairs, namely, politicians, legislators, journalists, academics professors and civil servants, and despite their small number, they in fact form an opinion-making group. There is a second group that will have a flag through political, social and media communications, and finally there are those who follow the prevailing opinion in the arena of public affairs.
https://radab.mosuljournals.com/article_166282_19b369b6974a919b6466720af43ba3f8.pdf
سیاسة العراق الخارجیة
العراق اتفاقیات
معاهدات عراقیة
النظام الکلی العراقی
Iraq's foreign policy
Iraq agreements
Iraqi treaties
Iraqi total regime
ara
جامعة الموصل
اداب الرافدین
0378-2867
2664-2506
1977-08-01
7
8
108
124
10.33899/radab.1977.166281
166281
Research Paper
عمان فی کتابات جغرافی القرنین الثالث والرابع الهجری
Oman in the geographical writings of the third and fourth centuries AH
عبدالامیر دکسن
1
کلیة الاداب / جامعة الموصل
لاشک أن تاریخ عمان فی العصور الوسطى لایزال بکرا ، لم یحظ بعد بما یستحقه من عنایة من لدن الباحثین المحدثین ففیما عدا النزر الیسیر مما کتب عن تاریخ هذا الجزء من الوطن العربی ، فانه لایزال بحاجة إلى المزید من الدراسات العلمیة الموضوعیة التی تکشف الغموض عنه وتجلى معالمه التی لایزال الکثیر منها - مع الاسف - خافیة علینا .
ولعل هذا النقص فی الدراسات عن تاریخ عمان الوسیط یعود بالدرجة الأولى إلى قلة المادة التاریخیة وندرتها فی مصادرنا التاریخیة بشکل عام ، وذلک لان روایاتنا التاریخیة لم تکن لتعنی نفسها کثیرا فی العادة باحداث الأصقاع النائیة من الامبراطوریة العربیة الاسلامیة ، بل رکزت جل اهتمامها على أحداث مرکز الخلافة وکذلک على ما یجری فی تلک الاجزاء القریبة من المرکز ، وهکذا فان احداث تاریخ عمان لم یعالج الا باقتضاب شدید من جانب هذه المصادر .
ومع ذلک فانه لمن الجائز أیضا أن تاریخ عمان فی هذه الفترة کان قد کتب شأنه شأن غیره من التواریخ الاخرى ولکنه لم یصل الینا بشکله التام المتکامل بسبب کون غالبیة سکان عمان فی هذه الفترة التی نحن بصددها من معتنقی مذهب الخوارج الاباضیة ، وهذا بلا شک یعنی أنهم کانوا خارجین على السلطة المرکزیة الشرعیة "الخلافة" .. وهکذا فمن غیر المستبعد أن تکون السلطة آنذاک قد لعبت دورا فی طمس أخبارهم ومنع تدوینها . هذا من جهة . ومن جهة أخرى فان الموقف العدائی بین السلطة وبینهم ربما کان قد جعل الرواة أنفسهم یتهیبون من تناقل مثل هذه الأخبار وتدوینها .
على أنه مما یضیف إلى معلوماتنا عن تاریخ عمان فی هذه الفترة موضوعة البحث ، ویسد جزء من هذا النقص ، هو ما نجده فی کتب الجغرأفیین العرب والمسلمین وخاصة اولئک من القرنین الثالث والرابع الهجری التاسع والعاشر المیلادی ، لکون کتاباتهم تتسم بنوع من الاصالة بشکل عام ، رغم أن التأثر بجغرافیی الیونان یظهر فی البعض منها .
ولسنا هنا فی مجال الکتابة عن تاریخ عمان عامة أو التطرق إلى حدث من احداثه ، بل نود أن نلفت النظر إلى المادة التی یقدمها هؤلاء الجغرافیون عن عمان وطبیعتها من خلال استعراضها مما قد یعین الباحث فی هذا المجال لیضیفها إلى ما هو متوفر فی کتب التاریخ العام و کتب التاریخ المحلی ، وبذلک تکتمل الصورة لدیه أو تکاد عن تاریخ هذا القطر الخلیجی فی العصر الوسیط .
There is no doubt that Oman’s history in the Middle Ages is still very early. It has not yet received the attention it deserves from modern researchers. With the exception of a small amount of what has been written about the history of this part of the Arab world, it still needs more objective scientific studies that reveal its ambiguity and manifest its features. Many of which, unfortunately, are still hidden from us.
Perhaps this lack of studies on the history of medieval Oman is primarily due to the scarcity of historical material and its scarcity in our historical sources in general, because our historical narratives did not usually concern themselves much with the events of the remote parts of the Arab Islamic Empire, but focused most of their attention on the events of the Caliphate Center. The same applies to what is happening in those parts near the center. Thus, the events of the history of Oman were not dealt with except very briefly by these sources.
Nevertheless, it is also permissible that the history of Oman in this period was written like other histories, but it did not reach us in its complete and integrated form due to the fact that the majority of the inhabitants of Amman in this period in which we are about were adherents of the Ibadi Kharijites doctrine, and this undoubtedly means that they They were outside the legitimate central authority, the "caliphate" .. Thus it is not excluded that the authority at that time played a role in obscuring their news and preventing its recording. This is on the one hand. On the other hand, the hostile situation between the authorities and them may have made the narrators themselves wary of transmitting and writing such news.
However, what adds to our information about the history of Oman in this period is the subject of research, and part of this deficiency is filled by what we find in the books of Arab and Muslim geographers, especially those from the third and fourth centuries of the ninth and tenth centuries CE, because their writings are characterized by a kind of authenticity in general, despite That being influenced by Greek geographers appears in some of them.
We are not here in the field of writing about the history of Oman in general or dealing with one of its events. Rather, we would like to draw attention to the material provided by these geographers about Oman and its nature by reviewing it, which may help the researcher in this field to add it to what is available in the general history books and He wrote the local history, and thus the picture is complete or almost complete about the history of this Gulf country in the medieval era.
https://radab.mosuljournals.com/article_166281_f02587192af21922923a8415f3f7c696.pdf
ara
جامعة الموصل
اداب الرافدین
0378-2867
2664-2506
1977-08-01
7
8
125
159
10.33899/radab.1977.166283
166283
Research Paper
اوضاع العراق السیاسیة فی عهد السلطان الجلائری 1382-1410
The political conditions of Iraq during the reign of Sultan Al-Jalairi 1382-1410
ابراهیم العلاف
1
قسم التاریخ / کلیة الاداب / جامعة الموصل
ینصرف هذا البحث إلى دراسة أوضاع العراق السیاسیة فی عهد السلطان احمد الجلائری «1382-1410 » وقد اخترت هذا الموضوع لاعتقادی أن هذا النوع من الدراسات لم ینل الاهتمام الکافی بعد ، خاصة وان هناک من اشار الى اهمال الباحثین لهذه الفترات التاریخیة ذات الصلة المباشرة بتاریخنا المعاصر بحجة انها مظلمة لم تتوفر مصادر دراستها خصوصا تلک الفترات التی اعقبت انهیار الفکر العربی بعد سقوط بغداد بید المغول وما أعقب ذلک من فترات جلائریة و ترکمانیة وصفویة وبدایات الحکم العثمانی للعراق فأن البحث التالی محاولة متواضعة فی هذا المجال .
This research aims to study the political conditions of Iraq during the reign of Sultan Ahmed Al-Jalairi (1382-1410), and I chose this topic because I believe that this type of studies has not received sufficient attention yet, especially since there are those who pointed out the researchers ’neglect of these historical periods that are directly related to our contemporary history. Under the pretext that it is dark, the sources of study were not available, especially those periods that followed the collapse of Arab thought after the fall of Baghdad in the hands of the Mongols and the ensuing periods of Jalali, Turkmen and Safavid periods and the beginnings of the Ottoman rule of Iraq, so the following research is a modest attempt in this field.
https://radab.mosuljournals.com/article_166283_99502f7b70cfe5e1805dbbcf141ad297.pdf
الفترات الجلائریة
الترکمانیة
العثمانیة
انهیار الفکر العربی
The Jalairian
Turkmen
and Ottoman periods
the collapse of Arab thought
ara
جامعة الموصل
اداب الرافدین
0378-2867
2664-2506
1977-08-01
7
8
163
184
10.33899/radab.1977.166284
166284
Research Paper
مقدمة فی الوقف والابتداء : مصطلحاته وعلاقته بالنحو
Introduction to pausing and Initiation: Its Terminology and Its Relation to Grammar
احمد العمر
1
کلیة الاداب / جامعة الموصل
عنی القراء والنحویون القدماء بموضوع « الوقف والابتداء » وخلفوا فیه عددا من الکتب لم یصل الینا منها الا قلیل . وان کان أولئک القدماء لم یذکروا أسانید روایاتهم فیه - کما فعلوا بعلم القراءات خاصة - ولم یظهروا فی اکثر مارووا آراء من سبقوهم مسندة الیهم ، فانهم کانوا یشیرون إلى أنه قد ثبت عندهم انه توقیف عن رسول الله ( ص) فقد ذکر النحاس فی حدیث مسند انه ( ص ) کان یقطع قراءته . وروی عن عبدالله بن عمر (رض) قوله : « لقد عشنا برهة من دهرنا وان أحدنا لیؤتی الایمان قبل القرآن ، وتنزل السورة على محمد ( ص) فنتعلم حلالها وحرامها ، وما ینبغی أن یوقف عنده منها ، کما تتعلمون أنتم القرآن ، ولقد رأیت الیوم رجالا یؤتی أحدهم القرآن قبل الایمان ، فیقرأ مابین فاتحته إلى خاتمته ، مایدری ما آمره ولا زاجره ولا ماینبغی أن یوقف عنده منه ، وینثره نثر الدقل . وأنهم عندما حددوا المواضع التی یوقف علیها کانوا یقرنون ذلک بتعلیلاتهم واکثر ماتتصل تلک التعلیلات بقواعد النحو وأحکامه قال أبو جعفر النحاس : ویحتاج - أی صاحب علم التمام - إلى المعرفة بالنحو و تقدیراته » الا أن هذا لا یعنی أن الباحث فیه لایحتاج إلى غیر علم النحو ، فقد نقل النحاس عن ابن مجاهد قوله : « لایقوم بالتمام الا نحوی، عالم بالقراءة ، عالم بالتفسیر عالم بالقصص و تلخیص بعضها من بعض ، عالم باللغة التی نزل بها القرآن ، و نقل عن غیره قوله « یحتاج صاحب علم التمام الى العرفة باشیاء من اختلاف الفقهاء فی أحکام القرآن .
The ancient readers and grammarians spoke of the topic of "endowment and initiation" and left a number of books in it, of which only a few have reached us. And if those ancients did not mention the isnads of their narrations in it - as they did with the knowledge of the recitations in particular - and did not appear in most of them who passed the opinions of those who preceded them as attributed to them, then they were indicating that it was proven to them that it was a suspension of the Messenger of God (pbuh), so Al-Nahhas mentioned in the hadith of Musnad that it is (PBUH) was interrupting his reading. It was narrated on the authority of Abdullah bin Omar (may God be pleased with him) that he said: “We lived a while from our ages and that one of us came to faith before the Qur’an, and the surah was revealed to Muhammad (PBUH), so we learn its permissibility and its prohibition, and what should be stopped by him, as you learn the Qur’an, and I have seen today men One of them comes to the Qur’an before faith, and he reads from its opening to its conclusion, he does not know what he commanded and did not antagonize, or what he should stop him from, and scattered by the prose of insult. And when they identified the places on which he was arrested, they used to associate that with their explanations, and more than that related to the rules and provisions of grammar Abu Jaafar al-Nahas said: And he - that is, the owner of perfection - needs knowledge of grammar and his estimations. However, this does not mean that the researcher in it does not need anything other than grammar. Al-Nahas quoted Ibn Mujahid as saying: “He does not perform completely except grammatically, a scholar of reading, a scholar of interpretation, a scholar of stories and summarizing some of them from each other, a scholar of the language in which the Qur’an was revealed, and he transmitted On the authority of others, he said: “The owner of perfection needs knowledge about things from the differences of jurists regarding the rulings of the Qur’an.
https://radab.mosuljournals.com/article_166284_569e2ed368455ca1e023a937b2e5f540.pdf
قراءات القران
الوقف
التفسیر
القصص
Quran readings
pausing
Interpretation
Stories
ara
جامعة الموصل
اداب الرافدین
0378-2867
2664-2506
1977-08-01
7
8
185
257
10.33899/radab.1977.166285
166285
Research Paper
ملامح النزعة العاطفیة فی شعر ابراهیم ناجی
Features of emotional tendency in Ibrahim Naji's poetry
سالم الحمدانی
1
قسم اللغة العربیة / کلیة الاداب / جامعة الموصل
شهد الشرق العربی فی النصف الأول من هذا القرن تأثرا شدیدا بالحرکة الفکریة الناضجة التی تمخض عن القرن التاسع عشر فی أوربا و الذی تفجر بدوره عن تیارات أدبیة و مذاهب فنیة کانت الثمرة الطبیعیة لما أسفرت عنه الحرکة العلمیة والفکریة قبل ذلک القرن .
وقد نتج عن اتصالنا بالغرب عن تململ واضح فی اوضاعنا المختلفة وکان ولید الاتصال بتلک الحرکة أن تأثر ادباؤنا و شعرائنا بشتى المذاهب الأدبیة التی ظهرت فی أوربا .
ولکن کان تأثرنا بتلک التیارات والمذاهب قد تأخر إلى بدایة القرن العشرین فذلک یعود إلى أن امتنا لم تکن تمتلک الاستعداد النفسی او تتقبل تیارات ربما کانت غریبة عن بیئتنا الأدبیة والفکریة والاجتماعیة . ولم تکن تربتنا مستعدة لان ترعى ذلک النبت الغریب قبل أن تتعرف على لونه وشکله .
ثم أن أمتنا کانت تنشغل ایضا فی تحدی واقعها فی صورته المتفسخة وکادت أن تفقد اصالتها لولا أن هیأ الله لها من أسباب الحیاة ما جعلها تصمد أمام قسوة الاحداث التی فرضها العثمانیون وغیرهم منذ زمن بعید .
وقد حدث بعد ذلک أن استقبلت امتنا ریح التغییر الوافدة من اوربا بشیء من الرضا والقناعة بل لقد صار التغییر عند نفر من شبابنا لازمة من لوازم هذا القرن ، وطابعه العنیف المتغیر . ووجدنا بعضهم یرى فی احتفاظنا بصورتنا الأدبیة القدیمة ، أصرارا لا موجب له فی وقت تتحول فیه عجلة الحیاة فی اوربا إلى صورة اکثر تقدما و أشد نضجا .
على أن هذا الاتصال والاحتکاک بأوربا ، لم تکن السبل الوحیدة التی حفزتنا على التململ ، ان اوضاع أمتنا فی صراعها مع التخلف کانت اول حافز على اتخاذ موقف المبادرة إلى تغییر الصورة الأدبیة والفکریة . ففی تأثیر صراعها مع الاحتلال الاجنبی وأمام ما یلقاه شبابنا ورجالنا من عسف وظلم فرضته اصناف الحکم التقلیدیة ، ووسط ریاح التغییر والتطویر التی عصفت
بالمجتمع الانسانی کله ، وانتهت بالحرب العظمى الأولى ، وسط ذلک کله ، حیث تعرضت الانسانیة لمهانة شدیدة خلفتها تلک الحرب وویلاتها ، وما انتهت الیه من ضیاع المثل الانسانیة وهدر کرامتها ، ثم ما اصیبت به امتنا نتیجة لذلک ، من احتلال اراضینا ، وتقید حریتنا ، وما أصیبت به ثوراتنا من انتکاسات کثورة 1919 فی مصر وثورة ۱۹۲۰ فی العراق ، ذلک کله أطاح بآمال الأمه ، وانعکس أثره على الشعر والادب ، تیارا سلبیا یعکس نفوس الادباء ویجسد احلام الشعراء .
یضاف إلى هذا کله ضیاع الامال الشخصیة المتمثلة بطموحات أولئک الأدباء والشعراء نحو حیاة افضل ، وهی طموحات خاصة ولکنها جزء من طموحات الأمة ، کانت ذات تأثیر سلبی على نفوس أدبائنا وشعرائنا بحیث القت بهم فی أحضان ( مرض العصر) الذی صار ظاهرة متمیزة من التیار الرومانتیکی فی اوربا ، ثم ما لبثت ریحه ان وصلت الینا بعد أن توافرت فی محیطنا الاسباب التی ادت الیه .
In the first half of this century, the Arab East witnessed a severe impact on the mature intellectual movement that emerged from the nineteenth century in Europe, which in turn exploded from literary currents and artistic doctrines that were the natural fruit of what the scientific and intellectual movement had produced before that century.
Our contact with the West resulted in clear restlessness in our different situations, and the result of contacting this movement, our writers and poets were affected by the various literary doctrines that appeared in Europe.
But we were affected by those currents and doctrines that had been delayed until the beginning of the twentieth century, because our nation did not possess the psychological preparation or accept currents that might have been foreign to our literary, intellectual and social environment. Our soil was not ready to graze this strange plant before it became acquainted with its color and shape.
Moreover, our nation was also busy challenging its reality in its decaying image and nearly lost its authenticity if God had not prepared for it from the causes of life, which made it withstand the harsh events imposed by the Ottomans and others long ago.
It happened after that, that our nation received the wind of change coming from Europe with some satisfaction and conviction. Indeed, change among a group of our youth has become a necessity of the requirements of this century, and its changing violent nature. And we found some of us who see in our preservation of our old literary image an undue insistence at a time when the wheel of life in Europe is transforming into a more advanced and mature one.
However, this contact and contact with Europe were not the only means that motivated us to restlessness. The situation of our nation in its struggle with backwardness was the first incentive to take the initiative to change the literary and intellectual image. In the impact of its struggle with the foreign occupation and in the face of the brutality and injustice that our youth and men face imposed by the traditional types of government, and in the midst of the winds of change and development that have stormed
With the whole human society, and ended with the first great war, in the midst of all that, where humanity was subjected to severe humiliation left by that war and its woes, and the loss of human ideals and the waste of its dignity, and then what happened to our nation as a result of that, from the occupation of our lands, restricting our freedom, and what was struck With it our revolutions, including the setbacks of the 1919 revolution in Egypt and the 1950 revolution in Iraq, all of this overthrew the hopes of the nation, and its impact was reflected on poetry and literature, a negative trend that reflects the souls of writers and embodies the dreams of poets.
In addition to all this, the loss of personal aspirations represented by the aspirations of these writers and poets towards a better life, which are special aspirations but part of the aspirations of the nation, had a negative impact on the souls of our writers and poets, as it threw them into the arms of (the disease of the age), which has become a distinct phenomenon of the romantic current in Europe, then it soon came to us after the reasons that led to it were available in our surroundings.
https://radab.mosuljournals.com/article_166285_3e301e75063fc6a58cd935bb99d70de5.pdf
مرض العصر
الانفتاح على الغرب
التغییر
الشعراء والادباء
The disease of the age
openness to the West
change
poets and writers
ara
جامعة الموصل
اداب الرافدین
0378-2867
2664-2506
1977-08-01
7
8
258
279
10.33899/radab.1977.166286
166286
Research Paper
افعال ثلاثیة اصلها مزید
Triple verbs of more origin
حازم طه
1
قسم اللغة العربیة / کلیة الاداب / جامعة الموصل
تنقسم الأفعال فی اللغة العربیة من حیث اصولها إلى ثنائیة وثلاثیة ورباعیة ولم تکن کل الأفعال الثلاثیة التی تضمنتها المعاجم على ثلاثة أحرف من اول الامر بل ان منها ما یرجع إلى أصول ثنائیة فی الغالب من الأجوف او الناقص او المضاعف ، ثم صارت ثلاثیة عن طریق تصدیرها باحد احرف الزیادة المختصة بالافعال .
وسنعرض فی هذا البحث لطائفة من هذه الأفعال الثلاثیة باعتبار الحال والثنائیة باعتبار الاصل .
Verbs in the Arabic language are divided in terms of their origins into binary, tripartite and quadruple. Not all the triple verbs included in the dictionaries were three letters from the beginning of the matter, but some of them were due to binary origins mostly from the hollow or the missing or the double, then it became a trilogy by exporting it by one The extra characters for verbs.
In this paper, we will present a group of these triple verbs, considering the case and the dualism as the original.
https://radab.mosuljournals.com/article_166286_1d6789d1b6ecd09dc07d50b3fc1d6478.pdf
الافعال الثنائیة
المزیدة
الحال
Binary verbs
plus
Adverbs
ara
جامعة الموصل
اداب الرافدین
0378-2867
2664-2506
1977-08-01
7
8
280
366
10.33899/radab.1977.166287
166287
Research Paper
نفسیة البارودی من خلال شعره
Al-Baroudi's psyche through his poetry
عمر محمد
1
کلیة الاداب / جامعة الموصل
لکی ندرس نتاج الادیب علینا أن نفهمه کانسان أولا ، لان العلاقة بین النص والتجربة الشعوریة التی خلقته علاقة جدلیة دائمة . وقد عنیت الدراسات القلیلة التی کتبت عن محمود سامی البارودی . بالناحیة الفنیة فی شعره وریادته لبعث الشعر العربی دون العنایة بسبر أغوار نفسه لاستخلاص تجاربه الشعوریة التی ولدت شعره . وقد اختلف المؤرخون فی وطنیة محمود سامی البارودی ، فقد شارک فی الثورة العرابیة ونفی مع زعمائها الى سیلان ، فمنهم من اتهمه بالطمع للوصول الى الحکم ، ومنهم من دفع عنه هذه التهمة معللا انه آمل فی الوصول إلى الحکم فی شبابه . ولکنه شارک فی الثورة العرابیة بدافع وطنی . ومن هنا بدأت دراستی هذه کاشف النقاب عن البارودی الانسان لانتقل منها إلى دراسة فنیة لأدب البارودی ( النزعة الفنیة فی شعر البارودی ) والتی تمثل القسم الثانی من الدراسة . ونظرا لضیق المجال فی مجلة آداب الرافدین أرجأت نشر القسم الثانی إلى فرصة اخرى . ولا اعتبر هذه الدراسة نهائیة بل هی محاولة جدیدة لدراسة نفسیة الادیب من خلال شعره وارجو ان اکون قد وفقت فیها ، واذا ما فاتی التوفیق فهی لاتخلو من فائدة یمکن أن یبنی علیها الدارسون فی المستقبل دراسة أعم واشمل .
In order to study the literary product, we must first understand it as a person, because the relationship between the text and the emotional experience that it created is a permanent dialectical relationship. The few studies that were written on Mahmoud Sami Al-Baroudi were concerned. In terms of the technical aspect of his poetry and his leadership in resurrecting Arabic poetry without looking into the depths of himself to extract the emotional experiences that gave birth to his poetry. Historians have disagreed about the patriotism of Mahmoud Sami al-Baroudi, as he participated in the Arab revolution and exiled with its leaders to Ceylon. But he participated in the Arab revolution with a patriotic motive. From here I began my study of this unveiling of Al-Baroudi the human, and then moved on to an artistic study of Al-Baroudi literature (artistic tendency in Al-Baroudi's poetry), which represents the second part of the study. Due to the lack of space in the Journal of Literature Al-Rafidain, I postponed the publication of the second section to another opportunity. I do not consider this study to be final, but rather as a new attempt to study the psychology of the writer through his poetry, and I hope that I have succeeded in it, and if success is lost, it is not without benefit that future scholars can build on a more general and comprehensive study.
https://radab.mosuljournals.com/article_166287_980e33375e86125f22148f47476a60ea.pdf
نتاج الدیب
الشعر العربی
التجارب الشعوریة
ادب البارودی
El-Deeb's lecturer
Arabic poetry
emotional experiences
Al-Baroudi literature
ara
جامعة الموصل
اداب الرافدین
0378-2867
2664-2506
1977-08-01
7
8
367
405
10.33899/radab.1977.166288
166288
Research Paper
منهج الجلالین فی تفسیر القران : الجزء الثانی
Al-Jalalain’s Approach to Interpretation of the Qur’an: Part Two
کاصد الزیدی
1
قسم اللغة العربیة / کلیة الاداب / جامعة الموصل
للجلالین فی تفسیرهما منهج نحوی واضح متمیز . وذلک ، انهما قد یعربان من الآی الفاظا أو تراکیب أو جملا. فیذکران الوجه الاعرابی الذی تدل علیه و تحتمله ، وغالبا ما یکون الوجه فردا لایحتمل الاعراب سواه . کقول السیوطی فی وقوفه عند قوله تعالى : واذا قیل لهم آمنوا بما أنزل الله قالوا نؤمن بما أنزل علینا ویکفرون بما وراءه وهو الحق مصدقا لما معهم » « ویکفرون» : الواو للحال ... وهو الحق حال : « مصدقا »حال ثانیة مؤکدة » فهو یبین نوع الواو فی الآیة الکریمة ثم نوع الحال الثانیة فیها ، فیشیر إلى أنها مؤکدة تمییزة لها من الحال المبینة او المؤسسة . فاذا احتمل الأعراب وجهین متساویین فی القوة ذکر هما دون الاشارة إلى ضعف أحادهما أو ترجیح أحدهما على الآخر . فالسیوطی یرى أن «هاروت» فی قوله تعالى : « و ما انزل على الملکین ببابل هاروت وماروت » بدل . أو عطف بیان على الملکین » فهذه التسویة فی الاعراب بین البدلیة وعطف البیان ، ترجع إلى أن الاتباع لایمنع - بعد القول بالبدلیة - من جعل هاروت عطف بیان لأنه لیس مضمرا ولا تابعا لمضمر ، ولیس مخالفا لمتبوعه فی التعریف أو جهله أو تابعا لحملة او فعلا او تابعا لفعل وما إلى ذلک من الشروط التی یجب توفرها فی عطف البیان . فان کان هناک وجهان من الاعراب أحدهما راجح من عندهما - والآخر مرجوح . ذکر الراجح أولا وأورد المرجوح بصیغة التضعیف " قیل» بعد ذلک . فمن ذلک ما بین المحلی فی تفسیر قوله تعالى : ولو أنهم صبروا حتى تخرج الیهم لکان خیرا لهم والله غفور رحیم » إذ قال : «ولو أنهم» : أنهم فی محل رفع بالابتداء . وقیل : فاعل لفعل محذوف مقدر أی : ثبت. فذکر أولا رأیه فی محل المصدر المؤول من آن و معمولیها من الاعراب مبینا انه الرفع على الابتداء . ثم ذکر بعد ذلک ما قیل فیه من وجه إعرابی آخر : وهو کونه فاعلا لفعل محذوف تقدیره : « ثبت . فکأنه قیل ولو ثبت أنهم صبروا لکان خیرا لهم .
Jalalain, in their interpretation, has a distinct grammatical approach. And that, they may express from the verse by words, structures, or sentences. They mention the Arabic face that indicates and tolerates it, and often the face is an individual whose expression can only be tolerated. As al-Suyuti said in his standing when the Almighty said: And if it is said to them, “Believe in what God has revealed,” they said, “We believe in what God has revealed, and they disbelieve what is behind it. The type of the waw is indicated in the noble verse, then the type of the second adulteration in it, indicating that it is certain to distinguish it from the stated case or the institution. If the Arabs tolerated two aspects of equal strength, he mentioned them without referring to the weakness of one of them or the preponderance of one of them over the other. As-Suyuti believes that “Harout” is in the Almighty saying: “And what was revealed to the two kings in Babylon Harut and Marut” instead. Or the affection of a statement on the two angels »This compromise in the syntax between the substitution and the sympathy of the statement, is due to the fact that the followers do not prevent - after saying the substitution - from making Harout sympathy a statement because it is not implicit or subordinate to an implicit, and is not contrary to what is followed in the definition or ignorance or affiliated with a campaign, action or Subordinate to a verb and other conditions that must be met in conjunction with the statement. If there are two sides of the parsing, one of them is preponderant - and the other is more likely. He mentioned the most correct first, and al-Marujuh was mentioned in the form of weakening, "it was said." After that, then what is between the local in the interpretation of the Almighty’s saying: And if they had been patient until you came out to them, it would have been good for them. And it was said: The subject of an omitted act is destined, meaning: proven. He first mentioned his opinion in the place of the authoritative source from Anne and her representatives of the syntax, indicating that it was lifted to begin with. Then he mentioned what was said about it from another Arabic aspect: that he is an agent of an action whose assessment is omitted: «proven As if it was said, and if it is proven that they were patient, it would have been better for them.
https://radab.mosuljournals.com/article_166288_2ec03409be14388430cc73bf791d1f43.pdf
الوجه الاعرابی
الحال
التسویة فی الاعراب
البدلیة
Arabic face
case
settlement in the parsing
substitution
ara
جامعة الموصل
اداب الرافدین
0378-2867
2664-2506
1977-08-01
7
8
407
442
10.33899/radab.1977.166294
166294
Research Paper
اسباب انتشار العامیة وموقف جماعة من المستشرقین ومناصریهم منها
The reasons for the spread of slang and the position of a group of Orientalists and their supporters towards it
موسى بنای
1
کلیة الاداب / جامعة الموصل
العامیة الحاضرة ، مجموعة من اللهجات ظهرت إلى جانب الفصحی فی العصور المتأخرة من حیاة لغتنا العربیة ، وقد ألفها الناس فی الأقطار العربیة ، واستعملوها لغة للتفاهم ، وللمعاملات الیومیة بینهم ، واصبح لا مناص لکل شخص من أن یتکلم بها شاء أم أبی ، والذی لا یتکلمها تجبره ضرورة المحیط ، لأن یجاری أصحابها ، لأن أکثر الناس لا یعرف غیرها ، وهی مهما اختلفت ألفاظها بین أفراد القطر الواحد ، أو بین أقطار الوطن العربی فإنها تتفق جمیعها فی سکون آخر کلماتها ، وعدم صلاحیتها لأن تکون لغة للکتابة ، ولکنها صالحة للتفاهم بین أفراد کل مجتمع اجتمعت فیه سمات معینة . وقبل البحث عن أسباب انتشار العامیة ، لابد لنا من تحدید المفهوم الذی ینطبق على العامیة التی نناقشها ، و اخراج المفاهیم التی جاءت مماثلة لها بالتسمیة ، ومخالفة لها فی المعنى ، کی یکون البحث موجهة لدراستها دون غیرها ، کما لابد لنا من تحدید الفترة الزمنیة التی بدأت فیها بالانتشار ، وتمکنت خلالها من السنة المتکلمین بها، وبعد ذلک نتعرض لموقف الذین دعوا الیها باسم التیسیر .
The present colloquial, a group of dialects that appeared alongside the Paschal in the later ages of our Arabic life, and people in the Arab countries have composed it and used it as a language for understanding, and for daily dealings between them. The necessity of the ocean, for it to keep pace with its owners, because most people do not know others, and no matter how different their vocabulary differs between members of the same country or between the countries of the Arab world, they all agree in the silence of their last words, and their inability to be a language of writing, but it is valid for understanding between members of each society Certain features are combined in it. Before searching for the reasons for the spread of colloquialism, we must define the concept that applies to the colloquial that we are discussing, and take out the concepts that came similar to it by name, and contradict it in meaning, so that the research is directed to study it exclusively, and we must define the time period that started In it to spread, and during which the Sunnah were able to speak it, and then we examine the position of those who called for it in the name of facilitation.
https://radab.mosuljournals.com/article_166294_e7e0cb15c5e2b85727df1c45d712097b.pdf
اللغة العربیة
الفصحى
العامیة
الکلام
Arabic
Classical
colloquial
Speech
ara
جامعة الموصل
اداب الرافدین
0378-2867
2664-2506
1977-08-01
7
8
443
477
10.33899/radab.1977.166295
166295
Research Paper
النشاط العلمی والادبی فی عهد الاسرة الایوبیة
Scientific and literary activity in the era of the Ayyubid family
ناظم رشید
1
قسم التاریخ / کلیة الاداب / جامعة الموصل
ملک صلاح الدین الایوبی مصر سنة سبع وستین وخمسمائة ، وسیطر بعدها على منطقة مهمة وحیویة ، هی بلاد الشام والحجاز والیمن وجزء من بلاد آسیا الصغرى وبقیت بعد موته بید ابنائه وأقاربه إلى سنة ثمان وأربعین وستمائة . وکان عصر بنی أیوب عصر احیاء للفکر والثقافة الاسلامیة والعربیة ، کما کان عصر احیاء سیاسی یتمثل باخراج الصلیبیین من بیت المقدس ، وطردهم من مصر والسواحل الشامیة بعد احتلال الافرنج لها اکثر من مئة عام . لقد انصبت الدراسات فی الحقبة الایوبیة على الجوانب الحربیة ، وتناول الباحثون ایضأ شعراء هذه الحقبة وأدبائها وعلمائها دون الالتفات إلى الأسرة الایوبیة نفسها ، وما کان فیها من أدباء وعلماء ، وما قامت به من اعمال کبیرة فی مجال العلم والأدب .وسیتناول بحثی هذا ما قامت به هذه الأسرة من جهود فی مجال التألیف ، وتأسیس المکتبات ، واثر الشعر فی نفوسها، ومجالسها الأدبیة ، ومراسلتها ، واهم شعر انها وکتابها .
Salah al-Din al-Ayyubi reigned Egypt in the year sixty-seven and five hundred, after which he controlled an important and vital region, which is the Levant, the Hijaz, Yemen and part of the countries of Asia Minor, and after his death it remained in the hands of his sons and relatives until the year forty eight and six hundred. The era of the Bani Ayyub was an era of revival of Islamic and Arab thought and culture, just as the era of political revival was represented by the expulsion of the Crusaders from Jerusalem and their expulsion from Egypt and the Levantine coasts after the Franks occupied them for more than a hundred years. The studies in the Ayyubid era focused on the military aspects, and the researchers dealt with the brightest poets, writers and scholars of this era without paying attention to the Ayyubid family itself, the writers and scholars in it, and the great works they have done in the field of science and literature. The family is one of the efforts in the field of authorship, founding libraries, the influence of poetry on its souls, its literary councils, its correspondence, and the most important poetry of it and its book.
https://radab.mosuljournals.com/article_166295_fd2a90c421d874f1f887840960f09bf9.pdf
الاسرة الایوبیة
الادب الایوبی
الدولة الایوبیة
Ayyubid family
Ayyubid literature
Ayyubid state
ara
جامعة الموصل
اداب الرافدین
0378-2867
2664-2506
1977-08-01
7
8
479
495
10.33899/radab.1977.166300
166300
Research Paper
أفصحیة لهجة قریش بین النفی والثبات
The eloquence of the Quraish dialect between negation and constancy
عبدالجبار علوان
1
قسم اللغة العربیة / کلیة الاداب / جامعة الموصل
یجدر بنا أن نقدم للبحث بمقدمة موجزة نبین فیها معنى الفصاحة فی اللغة،لکی نکون على بینة من الامر حین نبحث ما امتازت به لهجة قریش من افصحیة. والفصاحة فی اللغة ، والفصیح « المنطلق اللسان فی القول الذی یعرف جید الکلام من ردیئة» ، قال أحمد بن فارس "الفاء والصاد والحاء اصل یدل على خلوص فی شیء ، ونقاء من الشوب ، من ذلک : اللسان الفصیح . وقال تعالى على لسان موسی (ع) : " و اخی هرون هو افصح منی لسانا" أی اکثر منی طلاقة وابانة عما یرید قوله. وبالمقارنة بین اخوات اللغة العربیة من الفصیلة السامیة نجد تشابها فی معنى الفصاحة ، ففی الاشوریة ( p . L . S . U ) ومعناها : صاف خالص ، أو بین لامع ، وفی الآرامیة (. Pas. s , h ) ومعناها بین واضح لامع . ومن هنا فان الفصاحة هی : الابانة فی القول والاعراب عما فی النفس بعبارة بلیغة واضحة ، ولسان طلق مبین .
It is appropriate for us to present the research with a brief introduction in which we explain the meaning of eloquence in the language, in order to be aware of the matter when we examine the fluency of the Quraish dialect. And eloquence in the language, and the eloquent “the starting point of the tongue in saying that knows good speech from bad.” Ahmad ibn Faris said: “Fulfillment, redness, and ha-ha are an origin that indicates a clearness in something, and purity of shab, including: the eloquent tongue.” The Almighty said on the tongue of Musa (pbuh) ): “And my brother Aaron is the most eloquent of me in a tongue,” meaning more fluency and clarity than I want to say. By comparing the Arabic sisters of the Semitic family, we find similarities in the meaning of eloquence, in the Assyrian (p. L. S. U) and its meaning: pure pure, Or between brilliant, and in Aramaic (. Pas
. s, h) and its meaning between clear luster. Hence, eloquence is: articulation in saying and expressing what is in the soul in an eloquent and clear phrase, and a clear tongue.
https://radab.mosuljournals.com/article_166300_47635995e8f072500a12c92051bdd23d.pdf
اللجة العربیة
لهجة قریش
الفصاحة العربیة
Arabic dialect
Quraish dialect
Arabic fluency
ara
جامعة الموصل
اداب الرافدین
0378-2867
2664-2506
1977-08-01
7
8
497
524
10.33899/radab.1977.166296
166296
Research Paper
منهج الدهلوی بین المصالح والحکمة الشرعیة فی کتاب "حجة الله البالغة"
Dahlawi's Approach between Interests and Sharia Wisdom in the book "The Exaggerated Hajj of Allah"
عبدالرزاق قاسم
1
کلیة الاداب / جامعة الموصل
یلاحظ المدارس فی کتاب ( حجة الله البالغة ) لمؤلفه الدهلوی الأسس المنهجیة التی سلکها فی مباحثه الأصولیة أو الروحیة والنفسیة باسلوب یعتمد على ایضاح بواعث الأحکام الشرعیة المستنبطة من أدلة الکتاب أو السنة . وقد عزز حسن منهجه فی بیان هذه الحکمة من الأحکام بما استوحاه من القرآن الکریم او السنة المطهرة وهما یؤکد أنها من أجل تحقیق الاقناع وتوضیح دواعی التشریع .
واتسم منهجه بملامح تشیر إلى أهمیة هذا الکتاب فی ابراز الجوانب التی تضمنها فی قسمیه : الأول : القواعد الکلیة التی تنتظم بها المصالح المرعیة فی الشرائع ... والثانی : فی شرح اسرار الأحادیث النویة .... » .
وعند قراءتی للکتاب سعیت إلى أن أتعرف على منهجه فی بیان الحکمة فی الأحکام ، تلک التی وصفها بالمصالح المرعیة وکانت الملامح فی منهجه تتلخص بالآتی :
أولا : تلاحظ الجدة و الوضوح فی بیان الحکمة أو المصلحة المرعیة عنده فی
الأحکام بشکل مستفیض و منطقی .
ثانیا : لم یستثن أحکام العبادات فی منهجه عند بیان الحکمة بل التمس فیها أیضا معانی عقلیة تسایر واقع الحیاة ، بتفصیل یناجی الأرواح ویهدف إلى الاقناع .
ثالثا : صنف الحکمة إلى أنواع من حیث صدورها أو من جانب وضوحها أو خفائها .
رابعا : عنی بمناقشة الآراء لاستخلاص الحکمة ، و اثبات المصلحة الموافقة
المطالب الحیاة أن میاه .
خامسا : أفاض القول فی بحث الصور الروحیة التی یعایشها الانسان ابتغاء
تحقیق الاقناع النفسی والاطمئنان إلى معانی الایمان بالبعث بعد الموت.
سادسا : اتخذ من وسیلة البحث الروحی عامة دافعا یحث النفس الإنسانیة على السلوک الحسن والاخلاص فی العمل ، و علق الجزاء أو الثواب على الأعمال بأن وصفهما بأنهما یکونان حسب نظام لایتحول عن أسبابهما .
سابعا : رد بعض الفقهاء الذین رجحوا القیاس على الحدیث الصحیح .
Al-Madrasa notes in the book “Hajjat Allah al-Raghira” by his Dahlawi author, the methodological foundations that he followed in his discussion of fundamentalism or spiritual and psychological in a manner that relies on clarifying the motives of legal rulings inferred from the evidence of the book or the Sunnah. Hasan strengthened his approach to explaining this wisdom of rulings with what it was inspired by the Holy Qur’an or the purified Sunnah, and they confirm that they are in order to achieve persuasion and clarify the reasons for legislation.
Its approach was characterized by features indicating the importance of this book in highlighting the aspects it contained in its two sections: the first: the general rules that govern the interests observed in the laws ... and the second: in explaining the secrets of the nuclear hadiths .... ».
Upon reading the book, I sought to familiarize myself with his approach to explaining the wisdom of rulings, which he described as the interests in force, and the features of his approach were summarized as follows:
First: You notice the novelty and clarity in the statement of wisdom or interest in him
The provisions are extensive and logical.
Second: He did not exclude the rulings of acts of worship in his approach when explaining wisdom, but he also sought in it mental meanings that cope with the realities of life, in detail that addresses the spirits and aims to persuade.
Third: He classified wisdom into types in terms of its issuance, clarity or concealment.
Fourth: I am about discussing opinions in order to extract wisdom, and to prove the corresponding interest
Life demands that water.
Fifthly: I elaborate on the discussion of the spiritual images that a person experiences with a view to
Achieving psychological conviction and reassurance of the meanings of faith in the resurrection after death.
Sixth: He took from the method of spiritual research in general an impulse to urge the human soul to behave well and sincerely in work, and commented on the reward or reward for actions by describing them as being according to a system that does not deviate from their causes.
Seventh: The response of some of the jurists who favored analogy with the authentic hadith.
https://radab.mosuljournals.com/article_166296_f524bed076f06c390df2b7e04883d762.pdf
الصور الروحیة
البحث الروحی
الحکمة
احکام العبادات
Spiritual images
spiritual research
Wisdom
provisions of worship
ara
جامعة الموصل
اداب الرافدین
0378-2867
2664-2506
1977-08-01
7
8
525
552
10.33899/radab.1977.166297
166297
Research Paper
الجملة الخبریة ودلالتها البلاغیة عند الکلامیین
The declarative sentence and its rhetorical connotation for the verbalists
جلیل فالح
1
قسم اللغة العربیة / کلیة الاداب / جامعة الوصل
کانت الدراسات البلاغیة من لدن الجاحظ إلى عبدالقاهر قائمة على اساس یعتمد الذوق والتحلیل الأدبی للکشف عن خصائص النص فنیة وجمالیة ، وکانت صلة البلاغة بالنص مباشرة ، توضح معالمه و تشیر إلى مواطن الجمال و القبح فیه دون أن یکون للمقاییس المنطقیة والکلامیة تأثیر فی ذلک . فالبلاغی ناقد مشخص ، ولیس باحثا فلسفیا او کلامیا ، ولعل من الغریب أن نشیر إلى أن المعتزلة الذین کان لهم القدح المعلى فی تطویر الدراسات البلاغیة قد اعتمدوا المنهج الأدبی الفنی فی نقاشهم وحجاجهم . ولقد کان هدف هذا البحث دراسة الجملة الخبریة ودلالاتها عند اصحاب المناهج الکلامیة من البلاغیین . لانهم اعتمدوا من أسس البحث البلاغی ما یلائم نظراتهم ومقاییسهم ، وسلکوا سبیل التعسف حین باعدوا بین البلاغة وبین المنهج النقدی والادبی الذی ینبغی أن یکون على اوثق صلة بالبلاغة . وطبیعة البحث اقتضت ان ابدأ بالتعرض للجملة الانشائیة عند هؤلاء البلاغیین لانها قسیمة الجملة الخبریة ، ولم اجد مناصة من الوقوف عند هذا الجانب استکمالا لمتطلبات البحث ، ثم افضى الى الحدیث عن أغراض الحملة الخبریة واضربها ، والبحث یمثل عامة وجهة نظر قد تسهم مع وجهات النظر الأخرى فی اعادة النظر فی مناهج دراساتنا البلاغیة التی اصبحت مبعثا للتذمر والملل عند الدارسین والباحثین فضلا عن عجزها فی الاسهام فی خلق بلاغة عصریة تستوعب النهضة الأدبیة والنقدیة والأسلوبیة الشاملة الابعاد .
Rhetorical studies from Al-Jahiz to Abdel-Qaher were based on a foundation that relies on taste and literary analysis to reveal the technical and aesthetic characteristics of the text, and the link of rhetoric to the text was direct, clarifying its features and referring to the areas of beauty and ugliness in it without the logical and verbal standards having an effect on that. The rhetoric is a personal critic, not a philosophical or verbal researcher, and it is perhaps strange to point out that the Mu'tazilites, who had the most lofty slander in developing rhetorical studies, adopted the artistic literary method in their discussion and pilgrimages. The aim of this research was to study the news sentence and its implications for the rhetorical methodologists. Because they adopted from the foundations of rhetorical research what is appropriate to their views and standards, and they took the path of arbitrariness when they distinguished between rhetoric and the critical and literary method that should be closely related to rhetoric. And the nature of the research necessitated that I start by exposing the constructive sentence to these rhetoricians because it is the coupon of the news sentence, and I did not find a way to stop at this aspect to complete the research requirements, then I led to talking about the purposes of the news campaign and multiplying it, and the research represents in general a point of view that may contribute with other views in Reconsidering the curricula of our rhetorical studies, which have become a source of discontent and boredom among scholars and researchers, as well as their inability to contribute to the creation of modern rhetoric that accommodates literary, critical and stylistic renaissance with comprehensive dimensions.
https://radab.mosuljournals.com/article_166297_5a234cce7ea6d5fddd5877f41ee5c7e7.pdf
البلاغیین
المناهج الکلامیة
البحث البلاغی
rhetoricians
verbal methods
rhetorical research
ara
جامعة الموصل
اداب الرافدین
0378-2867
2664-2506
1977-08-01
7
8
554
575
10.33899/radab.1977.166298
166298
Research Paper
تطور الحرکة التعاونیة الزراعیة فی العراق للفترة من 1937-1976 مع للاشارة الى محافظة نینوى
The development of the agricultural cooperative movement in Iraq for the period from 1937-1976 with reference to Nineveh Governorate
مهدی عبدالحسین
1
زکریا باشا
2
قسم التاریخ / کلیة الاداب / جامعة الموصل
جامعة الموصل
تهدف هذه الدراسة إلى القاء الضوء على تطور الحرکة التعاونیة الزراعیة فی القطر العراقی فی الفترة مابین ۱۹۳۷ -1976 . فلقد عانت الطبقة الفلاحیة الکثیر من الظلم والاستغلال فی ظل النظام الاقطاعی الملکی قبل ثورة 14 تموز عام 1958 التی غیرت من مجرى الحیاة السیاسیة والاقتصادیة والاجتماعیة فی العراق . ثم کانت ثورة ۱۷ - ۳۰ تموز التقدمیة التی بدأت تخطو بالعراق بخطى واسعة وملموسة نحو تحقیق التنمیة الاقتصادیة والرفاهیة الاجتماعیة . و کان نصیب الطبقات الکادحة ومنها الطبقة الفلاحیة فی هذا المضمار واضحة وملموسة . حیث أن اسعاد هذه الطبقات هو هدف هذه الثورة ومن أجلهم قامت . وأن الاهتمام المتزاید والدعم الکبیر من قبل القیادة السیاسیة لثورة 17 تموز لتنشیط و تطویر ودعم الحرکة التعاونیة فی القطر العراقی لعلامة مضیئة من علامات الانجازات الهامة فی سجل هذه الثورة وهی تسیر بخطى ثابتة فی درب الاشتراکیة المتمیز بالعدالة والمساواة والقضاء على الاقطاع والتخلف . وتبدأ دراستنا باستعراض تحلیلی لتطور الحرکة التعاونیة فی العراق خلال الفترة المذکورة وذلک بالاستعانة بأحدث ما أمکننا التوصل الیه من احصاءات و بیانات تتعلق بهذا المجال .مع تشخیص أهم المعوقات التی لا تزال قائمة حتى الان . وبعد ذلک قدمنا عرضا موجزا للحجم النسبی للحرکة التعاونیة الزراعیة فی محافظة نینوى مع محاولة تحدید الأهمیة النسبیة لأنشطة التعاونیات الزراعیة فی هذه المحافظة بالنسبة للقطر . وأخیرا أو جزنا بعض النتائج والتوصیات التی أمکننا تحدیدها من خلال الدراسة . ونود أن نذکر أن الجانب التاریخی لهذه الدراسة قام باعداده الاستاذ مهدی علی عبدالحسین ، أما الجانب الاحصائی التحلیلی فقد قام باعداده الدکتور زکریا عبدالحمید باشا .
This study aims to shed light on the development of the agricultural cooperative movement in the Iraqi country in the period between 1976-1976. The peasant class suffered a lot of injustice and exploitation under the feudal monarchy before the revolution of July 14, 1958, which changed the course of political, economic and social life in Iraq. Then was the July 12-20 revolution, which began to take broad and tangible steps in Iraq towards achieving economic development and social welfare. The share of the working classes, including the peasant class, in this regard was clear and tangible. As the happiness of these classes is the goal of this revolution and for their sake. And that the growing interest and great support by the political leadership of the July 17 Revolution to revitalize, develop and support the cooperative movement in the Iraqi country is a bright sign of the important achievements in the record of this revolution as it proceeds steadily in the path of socialism characterized by justice and equality and the elimination of feudalism and backwardness. Our study begins with an analytical review of the development of the cooperative movement in Iraq during the aforementioned period, with the help of the latest statistics and data we have attained in this field, while diagnosing the most important obstacles that still exist until now. After that, we presented a summary of the relative size of the agricultural cooperative movement in Nineveh Governorate, with an attempt to determine the relative importance of agricultural cooperatives activities in this governorate with respect to the country. Finally, we included some findings and recommendations that we could identify through the study. We would like to mention that the historical aspect of this study was prepared by Professor Mahdi Ali Abdul-Hussain, while the analytical statistical aspect was prepared by Dr. Zakaria Abdel-Hamid Basha.
https://radab.mosuljournals.com/article_166298_eeba9c3cfc554ea7d89fccce06e5f119.pdf
القطاع الزراعی العراقی
الجمعیات التعاونیة
الطبقة الکادحة
الحرکة التعاونیة الزراعیة
Iraqi agricultural sector
cooperative societies
Working Class
agricultural cooperative movement
ara
جامعة الموصل
اداب الرافدین
0378-2867
2664-2506
1977-08-01
7
8
577
596
10.33899/radab.1977.166299
166299
Research Paper
رواسب الکبریت بین الفتحة والموصل : دراسة فی العوامل الجغرافیة المؤثرة فی الانتاج
Sulfur deposits between Al-Fatha and Mosul and the conductor: a study in geographical factors affecting production
سعدی غالب
1
کلیة التربیة / جامعة الموصل
توجد رواسب الکبریت فی عدة مناطق من العراق واهمها فی الوقت الحاضر المنطقة الواقعة ما بین الفتحة والموصل وعلى جانبی نهر دجلة ، أی المنطقة التی تکون تضاریسها محدبة Anticline والتواءات مقعرة Syncline وتمتد من الشمال الغربی إلى الجنوب الشرقی ، ویتواجد الکبریت فی الصخور الرسوبیة العائدة إلى تکوینات المیوسین الاسفلى " فارس الاسفل" وهی تمتد وتشمل مساحات واسعة من المنطقة ، کما یلاحظ أن هذا الاقلیم قد تعرض إلى عوامل تعریة فعالة وشدیدة ساعدت فی خلق کثیر من المنافذ التی عملت على تجمع رواسب الکبریت فی الاجزاء الوسطى والعلیا حیث وقعت التعریة ، کما أن طبیعة الصخور الکلسیة والحبسیة هی الأخرى مهدت وساعدت فی تحقیق هذه الثغرات عن طریق تجاوب تلک الصخور العامل الاذابة کونت کهوفة Caverns لتجری فیها المیاه الجوفیة وبالتالی سهل وصول تلک المیاه إلى تلک الاعماق والتی کان لها أثر فی ترسیب الکبریت، وغالبا ما تکون تلک الصخور الجبسیة حاویة على النفط والغاز او القیر ای أن هناک علاقة مابین تواجد الکبریت وحقول النفط ، اذ یمکن الحصول على الکبریت من الغاز الطبیعی وهذا ما هو موجود فعلا فی وحدة استخلاص الکبریت فی کرکوک على سبیل المثال لا الحصر ، کما یلاحظ أن جمیع الالتواءات المحدبة الحاویة على الکبریت تقطع نهر دجلة عدا التواء قلیان الذی وجد فیما بعد أن هناک آثارا تدل على أنه کان یقطع نهرا قدیما یرجع إلى الزمن الرابع .
Sulfur deposits are found in several areas of Iraq, the most important of which is at the present time the area between the opening and the Mosul and on both sides of the Tigris River, that is, the area whose terrain is convex Anticline and concave twists and extends from the northwest to the southeast, and sulfur is found in sedimentary rocks belonging to the Miocene formations Al-Asfali "Faris Al-Asfal" which extends and includes large areas of the area. It is also noted that this region has been exposed to effective and severe erosion factors that helped create many outlets that worked to collect sulfur deposits in the middle and upper parts where erosion occurred, and the nature of limestone Al Habsiah is also paved and helped to achieve these gaps by responding to those melting working rocks that formed the Caverns caves in which groundwater flowed and thus facilitated the arrival of that water to those depths that had an effect on the deposition of sulfur, and these gypsum rocks often contain oil, gas or Gear, that is, there is a relationship between the presence of sulfur and oil fields, as sulfur can be obtained from natural gas and this is what is actually present in the sulfur extraction unit in Kirkuk at For example, but not limited to, it is also noticed that all convex twists containing sulfur cross the Tigris River except for the Quliyan twist, which was later found to have traces indicating that he was crossing an ancient river dating back to the fourth time.
https://radab.mosuljournals.com/article_166299_35cdc81c9e928c58825db8393df0c014.pdf
معادن الموصل
النفط
الغاز
الکبریت
Mosul minerals
Oil
Gas
Sulfur
ara
جامعة الموصل
اداب الرافدین
0378-2867
2664-2506
1977-08-01
7
8
599
639
10.33899/radab.1977.166301
166301
Research Paper
العناصر الفنیة فی تیجان الانصاب فی الحضر
Technical elements in monumental crowns in Hadar
عبدالملک عبدالرحمن
1
کلیة الاداب / جامعة الموصل
تقع الحضر جنوب غرب مدینة الموصل على بعد۱۱۰ کم. ویوصل الیها بطریق تفرع من یمین الشارع الرئیس الذاهب إلى بغداد. وأرض الحضر خصبة غنیة بالمیاه الناتجه عن البثوق العذبة التی تکثر فی هذه المنطقة ، و من میاه الأمطار المتجمعه فی المنخفضات. لایعرف بالضبط متی شیدت الحضر ، ومن المعتقد أنها وجدت منذ العهد الآشوری - فی أواخر القرن الثامن ق.م کموضع ینزل فیه الرعاة . وقد ساعدت عوامل عدیدة على نموها وازدهارها ، فهی ذات موقع تجاری یسیطر على الطرق الرئیسة لنقل البضائع الواردة من الصین والهند إلى آسیا الصغرى واوربا ، ثم ازدادت أهمیتها التجاریة بعد فتح الاسکندر المقدونی (۳۳۱ - ۳۲۱) ق.م لبلاد المشرق وما نتج عنه من زیادة الطرق والمسالک التی کانت تتشعب من بابل . وکانت للحضر أهمیة عسکریة عندما اتخذت موقعة للدفاع عن الفرثیین فی المدائن ضد أعدائهم الرومان کما حدث فی عهد الملک الفرثی (افراط الثالث)69-57 ق.م. وابنه (ورود الثانی) 57-36 ق.م. وقد أتاح موقع الحضر لسکانها فرصة للاتصال بأقوام أخرى ، فکان أن أطلق الباحثون على الحضر والمدن المشابهة لها من حیث أهمیة الموقع اسم " مدن القوافل" . وافتراض وجود الحضر فی أواخر القرن الثامن ق. م. معناه معاصرتها لحوادث کثیرة فی وادی الرافدین إلى أن کان سقوطها فی عام (240) م على ید الملک الفارسی الساسانی (سابور الأول). ومن تلک الحوادث تمکن القبائل العربیة من عبور نهر الفرات بعد سقوط نینوى عام612 ق.م. و تغلغلها بشکل هجرة و اسعة امتدت شمالا إلى نصیبین و دیار بکر ، لذلک عرفت الأقالیم الشمالیة الواقعة مابین النهرین بعد سقوط نینوی بنحو قرنین من الزمن باسم عربایا نسبة الى العرب وقد از دهرت مدینه الحضر فی أواخر الدور الفرثی الذی أعقب الدور السلوقی - ثم بلغت أوج مجدها خلال القرون الثلاثة الأولى للمیلاد وباستطاعتنا ملاحظة تأثیرات حضاریة مختلفة على هذه المدینة ، ویمکننا إرجاع العدید من المظاهر الثقافیة للحضر إلى اصولها فی حضارة وادی الرافدین ، مثل : بناء الایوان والبناء المربع الذی کان مألوفة فی العراق القدیم ووجود أسماء اعلام مرکبة من أسماء آلهة عرفت فی العراق القدیم ، کما عدت بعض آلهة وادی الرافدین باسمائها نفسها فی هذه المدینة مثل (شمس) (Shamas) (ونرکال ) ( Nergal ) و (بل) (Bel) و( نبو ) (Na Bo) و (شحیرو) ( Shahero ) و (شلما) (Shamla) کما یلاحظ أن الکثیر من العناصر الفنیة الزخرفیة فی الحضر یعود أصلها إلى حضارة وادی الرافدین مثل : المثلث و الدائرة والدوائر المتداخلة والمتقاطعة والضفیرة والصلیب والصلیب المعقوف والأفعی والنسر والحیوانات المرکبة والوردة والسعفة وأشجار الکروم وعناقید العنب ، هذا إضافة إلى ملامح التشابه بین المعتقدات الدینیة التی شاعت فی هذه المدینة وما کان معروفة فی العراق القدیم .
Hatra is located southwest of the city of Mosul, 10 km away. And it leads to it by branching from the right of the main street that goes to Baghdad. The urban land is fertile, rich in water produced by the fresh pomades that abound in this region, and from rainwater collected in the depressions. It is not known exactly when Hatra was built, and it is believed that it existed since the Assyrian period - in the late eighth century BC as a place where shepherds descended. Many factors helped its growth and prosperity, as it has a commercial location that controls the main routes for the transportation of goods coming from China and India to Asia Minor and Europe, then its commercial importance increased after the conquest of Alexander the Macedonian (21-21) BC to the countries of the Levant and the resulting increase. Roads and paths that forked from Babylon. Hatra had military significance when it took its position to defend the Parthians in Al-Mada'in against their Roman enemies, as happened during the reign of the Parthian king (Epiphir III) 69-57 BC. And his son (Rod II) 57-36 BC. The urban site provided an opportunity for its residents to contact other peoples, so the researchers called the city and cities similar to it in terms of the importance of the site the name "caravan cities." And the assumption of the presence of Hatra in the late eighth century BC. M. It means contemporaneous with many incidents in Mesopotamia until its fall in the year (240 AD) at the hands of the Sasanian Persian king (Sabur the First). Among those incidents, the Arab tribes were able to cross the Euphrates River after the fall of Nineveh in 612 BC. And its penetration in the form of a large migration that extended north to Nusaybin and Diyar Bakr, so the northern regions located between the two rivers after the fall of Nineveh, about two centuries after the fall of Nineveh, were known by the name Arabaya, relative to the Arabs. Its glory during the first three centuries AD, and we can observe different cultural influences on this city, and we can trace many cultural aspects of Hatra back to its origins in the Mesopotamian civilization, such as: building the iwan and square building that was familiar in ancient Iraq and the presence of composite names of names of gods known in Ancient Iraq, as some of the gods of Mesopotamia promised themselves by their names in this city, such as (Shamas) (and Narkal) (Nergal), (Bel) (Bel), (Nabu) (Na Bo), (Shahero) and (Shahero) and (Shamla) It is also noted that many of the decorative artistic elements in Hatra have their origins in the Mesopotamian civilization, such as: the triangle, the circle, the intersecting and intersecting circles, the plexus, the cross, the swastika, the snake, the eagle, the compound animals, the rose, the frond, vineyards and clusters of grapes This is in addition to the features of similarities between the religious beliefs that were common in this city and what was known in ancient Iraq.
https://radab.mosuljournals.com/article_166301_651a0f58244a84814b2a7c660f8a5b21.pdf
التجارة القدیمة
الطرق والمسالک
موقع الحضر التجاری
مدن القوافل
Ancient trade
roads and paths
urban commercial site
caravan cities
ara
جامعة الموصل
اداب الرافدین
0378-2867
2664-2506
1977-08-01
7
8
5
7
10.33899/radab.1977.166462
166462
Research Paper
قصة لخلیفة عربی أبو العباس 749-754
A STORY OF AN ARAB CALIPH ABU-AL-ABBAS
جوزیف المالح
1
جاکی أندروود
2
-
الخلیفة أبو العباس مؤسس الخلافة العباسیة ، وهی أکثر السلالات العربیة شهرةً وأطولها عمراً فی الإسلام. حکمت (من بغداد) 750 إلى 1258 م. وکان أبو العباس رجلاً ذا شخصیة أکثر تصمیماً. کان فکریًا بحتًا ، یسترشد بالمنطق ویفتقر إلى العواطف أو نقاط الضعف التی تولدها المودة أو الشفقة (1). جاء إلى السلطة نتیجة لثورة ناجحة أطاحت بالخلافة الأمویة فی دمشق.
Caliph Abu-al-Abbas was the founder of the Abbasid Caliphate, the most celebrated and longest lived Arab dynasty in Islam. It ruled (from Baghdad) 750 to 1258 A.D. Abu-al-Abbas was a man of a most determined personality. He was purely intellectual, guided by logic and lacking in emotions or the weaknesses bred by affection or pity(1). He came to power as a result of a successful revolution which overthrew the Umayyad Caliphate of Damascus.
https://radab.mosuljournals.com/article_166462_bac84bd73a579c89b27bb78c3e5c5139.pdf
قصة
خلیفة
عربی
A STORY
Arab
caliph
ABU-AL-ABBAS
ara
جامعة الموصل
اداب الرافدین
0378-2867
2664-2506
1977-08-01
7
8
8
15
10.33899/radab.1977.166461
166461
Research Paper
قصة لخلیفة عربی :المنصور
A STORY OF AN ARAB CALIPH AL-MANSUR
جوزیف المالح
1
جاکی أندروود
2
-
-
الخلیفة أبو العباس رشح شقیقه جعفر (بن محمد بن علی) للخلافة قبل وفاته () جعفر الذی أخذ اسم "المنصور- بالله أو نصره الله "کان من أعظم العباسیین ، وکان الخلفاء الخمسة والثلاثون الذین جاءوا من بعده جمیعاً من نسله. (2) فی عصره کانت الخلافة العربیة الإسلامیة تصل إلى مرحلة النضج وتتجه نحو الثقافة والأدب والفنون 3)
Caliph Abu-al-Abbas nominated his brother Jafar (ibn Muhammad ibn Ali) for the caliphate before he died, ()Jafar, who took the name "al-Mansur-billah or, supported by God with victory" was one of the greatest of the Abbasides, and the thirty-five caliphs who came after him were all his lined descendents.(2) In his time the Islamic Arab caliphate was reaching maturity and moving towards culture, literature and the arts.3)
https://radab.mosuljournals.com/article_166461_d0c08623e16443cece7c9d911957f22d.pdf
المنصور
خلیفة
عربی
Arab
caliph
AL-MANSUR
ara
جامعة الموصل
اداب الرافدین
0378-2867
2664-2506
1977-08-01
7
8
17
46
10.33899/radab.1977.166460
166460
Research Paper
المدرسة الحدیثة للشعر العراقی
MODERN SCHOOL OF IRAQI POETRY
د. د. سلوم
1
جامعة بغداد - کلیة الاداب
ولد جمیل بن محمد فیدی الزهاوی من أبوین کردیین من قبیلة بابان ولکن أجداده هم من نسل الزعیم العربی الشهیر خالد بالولید وتزوجا فی أسرة کردیة. کان والده مفتی بغداد. أطلق علیه اسم الزهاوی لأن جده کان یعیش فی قریة زهاو. تقع فی شمال العراق. ولد الشاعر فی بغداد فی حزیران 1863/1279.
Al-Zahawi: (1863-1936! ) (1219-1355) Jamil b Muhammed Faidi al-Zahawi was born of Kurdish parents from the Baban tribe but his ancestors were the descendants of the famous Arab leader Khalid b'l Walid and they had married in a Kurdish family. His father was the Mufti of Baghdad. He was called al-Zahawi because his grandfather had lived at the village of Zahaw. It is situated in the north of Iraq. The poet was born in Baghdad in June 1863/1279.
https://radab.mosuljournals.com/article_166460_d1e82b8c45ae31a982a97987963b7cbf.pdf
المدرسة
الشعریة
العراق
modern
school
Iraqi
Poetry
ara
جامعة الموصل
اداب الرافدین
0378-2867
2664-2506
1977-08-01
7
8
47
61
10.33899/radab.1977.166459
166459
Research Paper
القواعد التی تحدد حدوث اللغة الإنجلیزیة
RULES DETERMINING THE OCCURRENCE OF THE ENGLISH
دنحا جرجیس
1
جامعة الموصل -کلیة الاداب
تم إجراء تعداد تردد لجمیع تکرارات / ô: / فی قاموس نطق اللغة الإنجلیزیة لدانیال جونز (EPD) ووجد أن توزیع هذا الصوت تحکمه مجموعة من القواعد التی یمکن استنتاجها من قواعد الإملاء الإنجلیزیة. تتوافق 2446 حالة مع القاعدة المفترضة ، i ، e. ، V + r + C ، وتم وضعها فی خمس قواعد ، بینما لم تتوافق 194 حالة مع الفرضیة وتم التعامل معها کاستثناءات أو غیر متسلسلة.
A frequency count was made of all the occurrences of /ô: / in Daniel Jones' English Pronouncing Dictionary (EPD) and it was found that the distribution of this sound is governed by a set of rules that can be deduced from the English orthography. 2446 cases conformed to the rule hypothesised, i,e., V +r +C, and were put into five rules, whereas 194 instances did not conform to the hypothesis and were treated as exceptions or nonsequential.
https://radab.mosuljournals.com/article_166459_50bd9a593b524989ecc2df197f8d6edc.pdf
القواعد
حدوث
الانکلیزیة
Rules
DETERMINING
OCCURRENCE